dissabte, 21 de febrer del 2009

cajamadrid, el català, el valencià, el rus i el marcià

Un caixer automàtic de Caja Madrid, situat al cor d'aquesta ciutat dona la possibilitat al client de triar l'idioma que preferisca per a fer les operacions. Amb curiositat veig com fan una clara diferencia entre català i valencià.
Vaja, no sabia jo que ara a mes a mes de denegar crèdits i hipoteques al personal, aquesta gent es posa per damunt dels filòlegs i decidixen que un argentí parla castellà, que un sevillà també parla castellà i que un mexicà... també ho parla i que despres d'anys d'nvestigació han descobert que un americà de Nova York i un britanic de Londres ... parlen la mateixa llengua: l'anglès.
Però finalment, com que han de fer negoci arreu, han decidit que no existeix l'àmbit lingüístic català, Així es que jo parle rus i el meu amic Marc, que treballa a un pas de Rambles i amb qui vaig parlar divendres, ho fa en marcià, i es veu que gracies a un sistema de traducció d'alta tecnologia que segurament cajamadrid ens ha amagat dintre dels telefons, quan jo li parle en rus ell m' escolta en marcià i quan ell em parla en marcià jo crec que em parla en rus i així es com ens entenem.

M'agradaria saber si Caja Madrid te collons de fer la mateixa diferenciació als caixers que tenen a Catalunya.... ¡ Manda huevos ! (com diria l'ex ministre). Jo crec que no. Es evident que a Caja Madrid es veu la mà dels peperets i a Madrid, som a Espanya !!

5 comentaris:

Vent d Cabylia ha dit...

Ja m'està agarrant complex de "blavero", però, vaja, jo no ho veig tan greu. Allò greu seria que no hi hagués més opció que el castellà, com fan el 90% de les empreses. Mentre no n'hi haja un estàndard comú per al català (ni pareix que hi haja voluntat de fer-lo), què hem de fer? Triar "català" i fer-ho tot en les formes catalanes?

Evidentment no hi ha cap problema, però em sembla que si l'empresa -Cajamadrid, Telefonica o un Ministeri- tenen diners per a oferir les dues variants no hi ha cap problema, millor per als usuaris de la llengua (l'altra opció seria eixa: que facen un estàndard comú o que quan tries "català" en un operador telefònic igual et puga aparèixer un català que un valencià o un balear, cosa que mai passa).

Mercadona fa el mateix a l'hora de fer la seua venda a domicili i jo ben content que estic de poder comprar "creïlles", "dacsa", "bajoques" i altres coses amb el nom valencià. Què hauria de fer Mercadona? Posar-ho només en català catalunyés i posar "patates", "blat de moro" i "mongetes". Allò realment trist és que els valencians ho entendríem, però si Mercadona optara per l'altra opció més coherent, que seria posar "català" i emprar les formes valencianes, els compradors catalans no tindrien ni idea de quins productes són eixos...

En fi, que és una qüestió d'abast més gran que ningú no vol abordar (a l'escola a Catalunya s'ensenya catalunyés i ja està, sense que ningú no es queixe; és normal, doncs, que al País Valencià i les Balears passe una mica el mateix...). Entenc que això és un afebliment de la unitat de la llengua, però el veritable problema és que des de Catalunya tampoc hi ha massa passos per a fer efectiva una unitat real (com seria, per exemple, fer un estàndard comú amb valencians i balears per als papers administratius de l'Estat o per a les empreses que volen oferir els seus serveis a tot l'Estat).

Joan ha dit...

No cal que tingues cap complex de blaver, Vicent En un altre post anterior - Temps al temps - ja done el meu punt de vista respecte a coses com la tricolor. Ja sabem que toca congrés! Respecte el teu comentari. Però amb tot el respecte tambè deixa'm que et diga que admetre coses com el trencament de l'ambit lingüistic es donar aire a PSPV i al PP. Ja se que us cal ser a prop de tots dos per si un cas. Per això .... Temps al temps.
Gracies pel teu comentari

Vent d Cabylia ha dit...

Ja, ja vaig llegir aquell post. Sembla que per defensar una bandera o una altra, no compten les propostes polítiques. Com si el PCE, per haver acceptat la bandera espanyola monàrquica en els '80, haguera deixat de ser un partit republicà. Allò important són les propostes polítiques i l'acció quotidiana i -almenys pel que fa al meu cas- no per reconéixer la tricolor com la meua bandera, deixe de ser més o menys valencianista (faig tot allò que fa qualsevol altre nacionalista valencià -o més-).

D'altra banda, no dic el que dic perquè toque o no toque congrés. Jo ni tan sols vaig al congrés. Dic el que dic perquè és el que pense. Bé, en tot cas, tampoc vull entrar en discussions ací; simplement volia deixar un punt de vista que potser de vegades no es tinga en compte quan es parla del tema del teu post.

Salut!

Joan ha dit...

Gracies de nou pel comentari.

Jota ha dit...

el que no entenc es per que no han possat també "balear" i "andorrà"...
sempre es deixen coses aquesta gent...

de fet a partir d'ara quan em preguntin quin idioma parlo, dire barceloni, i dire que es diferent al català, total no fare res mes que el que feu els valencians...